(adapted from ESTERAS, Santiago Remacha.
Infotech. 3rd ed., 2002. OLIVEIRA, Sara. Reading
Strategies for Computing, 1999)
A. Leia o texto abaixo e dê um título apropriado.
Computers can help students perform
mathematical operations and solve difficult questions. They can be used
to access the Internet, teach courses such as computer-aided design,
language learning, programming, mathematics, etc. Race organizers and journalists rely
on computers to provide them with the current positions of riders and
team in both the particular stages of the race and in the overall competition. Computers store information about the amount of money held by each client and enable staff to access large databases and to carry out financial transactions at high speed. They also control the automatic cash dispensers which, by the use of a personal coded card, dispense money to clients. Airline pilots use computers to help
them control the plane. For example, monitors display data about fuel
consumption and weather conditions. In airport control towers, computers
are used to manage radar systems and regular air traffic. |
B. Encontre no texto dez exemplos de termos Cognatos.
C. No texto, há um falso
cognato: dispense. O que ele parece ser? Qual é o seu significado
real?
CONTEXTUAL GUESSING
TASK 01 - Quando você está lendo um texto e encontra palavras cujo significado você não conhece, o que você faz?
A
leitura é um processo interativo, portanto dinâmico,
que envolve uma série de componentes essenciais: o próprio
texto é o primeiro deles. Contudo, o bom leitor geralmente vai
muito além do texto quando está processando a compreensão
do que está lendo. Ele faz uso de um conjunto de estratégias
para criar, recuperar, e intercambiar significados e informações
muitas vezes apenas implícitas dentro do texto. |
TASK 02 – Explicite o que o
leitor(a) precisa saber a fim de interpretar o texto abaixo adequadamente:
a. An Apple for the teacher (but a PC is just as good) The
Times
TASK 03 – Preencha os espaços em branco com palavras que façam sentido dentro do texto (pode ser em português).
GAMES-PLAY IS NOT ANTI-SOCIAL
Long hours playing video (1) do not transform your (2) into an aggressive teenager, according to new (3) research. In a paper presented in a (4) in London, Dr. Colwell found that (5) of 13 or 14 who played (6) for long sessions had higher self-steem and (7) levels of aggression than those who didn’t (8) , despite the violence of the most (9) computer games. |
(Adapted by Sandro L. Sousa from www.cambridge.org/elt/infotech, 2003.)
A. Clique neste link http:// www.eingang.org/Lecture e leia a conferência de Michele A. Hoyleand. Abra o Word para escrever suas respostas. Envie-as para seu Professor Facilitador.
B. Translate these words into your language:
Home
00:
Plano de Ensino
Unit 01: Creating a folder
Unit 03: What is Grammar
Unit 04: Yahoo Account
Unit 05: What is a computer
Unit 06: Guidelines for writing an Abstract
Unit 07: PC System
Unit 08: Linking Devices
Unit 09: Faces of the Internet
Unit 10: Website Review I
Unit 11: Website Review II
Unit 12: Talking About Computers
Unit 13: Writing about yourself
Unit 14: Website Basics
©Sandro L. Sousa